woensdag 13 januari 2010

Winter In Belize



Oke, niet dat het hier sneeuwt ofzo maar het is verrekte koud momenteel in Belize. Het koufront dat Europa en de VS zoveel overlast bezorgt is ook hier aan het pesten. Ik zou aan de kou gewend moeten zijn, maar na twaalf jaar in de tropen loop ik ook te rillen. Ziehier het weeroverzicht van vandaag. (www.hydromet.gov.bz).
Eerlijk gezegd begrijp ik niets van deze satelliet foto waar Belize slechts een stipje is, maar ik ga ervan uit dat 'blauw' koud betekent, en 'rood' warm...en ik zie niks roods in of nabij Belize.
Ik begrijp ook niet waarom Belize met Fahrenheit werkt, 't is tenslotte een land van Britse afkomst, maar het enige wat je hoeft to doen om naar Celsius om te rekenen is het volgende. Met neme het Fahrenheit getal, trekt daar 32 van af, deelt dit door 9 en vermenigvuldigt het met 5. Kunt u het nog volgen? Dus 68-32 = 36 /9 = 4 x 5 is 20. Een kind kan de was doen - a child can do laundry! (ha ha)

Time..............................4 PM
Temperature......................68 F
Relative Humidity(%)...............77
Wind (kt)........................WS04
Pressure (hPa).................1022,0
Sky..............................Cloudy

De gemiddelde temperatuur in januari is veel hoger, namelijk 79,2° F, dus daar gaan we weer 79.2 - 32 = 47.2 gedeeld door 9 is ehhh, on-line converters zijn een fijne uitvinding.

Nu zul je zeggen: "WAT? Twintig hele graden...dat is een warme zomerdag in Nederland". Klopt, dus ik zal verder niet klagen. Maar zie deze foto van Thomas, de zoon van een vriend afgelopen zaterdag, die voor het eerst in zijn leven handschoenen en een muts draagt. Zo koud is het hier!





1 opmerking:

  1. Hiiiii Suzan,
    Is het zo koud. Heerlijk, ik verlang naar een koude neus.
    Ik zie je next week!

    Groetjes,
    Denise en fam

    BeantwoordenVerwijderen