woensdag 10 februari 2010

Aan het einde van mijn Nederlands

Zucht. Ik moet het helaas toegeven. Mijn Nederlands heeft na twaalf jaar verwaarlozing ernstige schade opgelopen. Niet onomkeerbaar hoor, maar ik moet per zin minstens een woord in het groene boekje opzoeken, en ( zie je, volgens mij zet je in het Nederlands nooit een comma (of komma?) achter het woordje en, toch?) ik raapleeg regelmatig www.lookwayup.com om het Nederlandse equivalent van het Engelse woord te vinden wat altijd eerst bij me opkomt. Het was zelfs mijn oude moedertje opgevallen, om van mijn zus die net haar Masters in Nederlands heeft behaald nog maar te zwijgen.

Mijn blog loopt goed, daar ben ik best trots op want ik steek er veel tijd in. Dit succesje wordt grotendeels veroorzaakt door de Engelstalige lezers. Ter vergelijking: tot zover deze maand heeft mijn Nederlandse blog 86 hits terwijl er 232 genoteerd werden op mijn Engelse versie - die van mezelf inbegrepen, ha  ha.
In januari had ik maar liefst meer dan duizend hits, waarvan 80% Engelstalig.

Omdat het veel tijd kost om te bloggen heb ik besloten om mijn Engelstalige blog voorrang te geven. Jullie Nederlandstaligens spreken immers allemaal uitstekend Engels, toch? Zeker mijn niveau Engels.

Mocht je het er niet mee eens zijn, laat dan een commentaartje achter, want dat mis ik ook een beetje op mijn  Nederlandse blog. Of click door naar www.dutchinbelize.blogspot.com, of op het vlaggetje hier links.

Wees gegroet!

4 opmerkingen:

  1. Wat, geen Nederlandstalig blog meer! Nee, ik vind het prima. En trouwens, een blog is spreektaal en geen sollicitatiebrief, dus als jij een komma voor "en" wilt zetten, moet je dat vooral doen.
    Ik zal de RSS feed aanpassen en als jij het volgende boekje tegenkomt, moet je dat vooral kopen: de Zero Tolerance Guide to Punctuation. Erg leuk!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Eats,_Shoots_&_Leaves

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon in Nederland en lees je blog heel graag. Hoewel ik het Engels goed machtig ben, is een blog in het Nederlands wel zo gemakkelijk.
    Groet, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je blog echt fantastisch. De dingen die je beschrijft zijn precies de dingen die ik hier mis in Geneve. Het vreemde, het onverwachte, het tegenstrijdige en het komische. Ik vind het zo knap hoe je die dingen weet te vangen. Volgens mij is zo’n blog een heel goeie manier om bij elke frustratie en tegenslag toch steeds de positieve dingen te zien. Ik zou het ook moeten doen – volgens mij heel therapeutisch.

    Blijf schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niks d'r van zus! Je blijft maar lekker in het Nederlands schrijven. Je teksten zijn prima te snappen en je wilt je moers taal toch machtig blijven? Dan maar een kommaatje te veel of te weinig. Hou vol.
    Liefs, Lidwien

    BeantwoordenVerwijderen