dinsdag 7 juli 2009

Op z'n Amerikaans

Ik heb mijn blog Dutch in Belize genoemd, maar ik heb vaak het gevoel dat ik de enige Nederlandse in dit land ben. Dat is niet zo, ik weet het, en morgen heb ik een afspraak met ene Joop, dus dat is gegarandeerd een Nederlander. Ik spreek nauwelijks Nederlands hier, alleen soms met Paul, Michel’s Belgische collega, of met Elsie, een Belgische die 10 jaar geleden naar Belize is geëmigreerd. Er zijn heel weinig Nederlanders hier. Ook haast geen Duitsters of Fransen, kortom, weinig Europeanen, afgezien van enkele Britten maar die beschouwen zichzelf niet als Europeanen. Terwijl je in Asia of Afrika de Europese invloeden al gauw merkt, heeft hier de Amerikaanse invloed de overhand.

Allereerst is er de extreme voorkeur voor alles in het GROOT. Auto’s, koelkasten, achterwerken...als je je het kunt veroorloven neem je extra large. Dan het accent in Belize. Soleine leerde haar eerste Engelse woordjes in Sri Lanka. Als ze dorst had vroeg ze om ‘wo-teh’, nu vraagt ze ‘wah-der. Geregeld zegt ze ‘you guys’ en ‘awesome’. Kortom, in minder dan drie maanden is haar Engels compleet veramerikaniseerd. Verder hebben we hier miles, ounces, cups, yards, inches, feet, 110 volt en van die gekke dunne stekkertjes.

Ons huis is uitgerust met allerlei snufjes die ik als Amerikaans beschouw:
- een enorme inloopkast (fantastisch)
- Jacuzzi in de badkuip (fijn maar nauwelijks in gebruik)
- een vaatwasmachine (gebruiken we nooit)
- een ‘insinkerator (zo’n handig machientje wat etensresten vermaalt )
- afstandsbediening voor de ventilatoren (absoluut overbodig tenzij je in
een rolstoel zit)
- rookdetectors en een alarmsysteem (zetten we nooit aan).

Amerikanen zijn dol op techniek en veiligheid (niet verwonderlijk). Je moet eens zien hoe ze hier wonen in Belmopan. Ze hebben hier een enorme Amerikaanse ambassade, vreemd voor zo’n klein landje als Belize, en de diplomaten wonen met z’n allen op een compound. Omringd door een 2-meter hoge muur, bewaakt door meer dan 50 guards (dat is volgens mij meer dan het aantal bewoners van de compound), wonen ze in elegante huizen, met perfect onderhouden gras en top sportfaciliteiten, zoals zwembad en tennisbaan. Toen ik er een keer was met Soleine vroeg ze of we in dit mooie hotel konden logeren.

In hun huizen is het koel en donker, dag en nacht staat de airconditioning aan - alsof ze niet zelf hun electriciteitsrekening hoeven te betalen. En wat hebben ze een spullen! Zowat elke Amerikaan heeft een giga gasbarbecue, een expressomaker, een electrische bierkoeler op wieltjes, een yoghurtmaker,een ijsmachine, fitness equipment, mountainbikes met 20 versnellingen, laptops and televisie in elke kamer (altijd aan) en het nieuwste kinderspeelgoed. Het is er zo aangenaam, zo compleet anders dan in de ‘buitenwereld’ dat ik me kan voorstellen dat je er het liefst elke dag binnenblijft.

Toen ik in 1999 van Mozambique naar Zimbabwe verhuisde, noemden mensen Harare terecht ‘Afrika voor Beginners’ (dat is nu wel even anders natuurlijk). Welnu, voor mij is wonen op een Amerikaanse compound is ook zoiets als ‘Buitenland voor Beginners...’

4 opmerkingen:

  1. Hallo Suzanne,
    prachtig blog heb je.
    Wij willen heel binnenkort gaan werken en wonen in Belize. We vinden helaas geen Belgen of Nederlanders op het internet. Dus hopen we op een reactie van jou. Onze paperassen zijn reeds volledig in orde, maar we hebben een helpende hand nodig om ons daar even verder te helpen ter plaatse. Kan jij ons in contact brengen met landgenoten? Hopelijk krijgen we een mailtje van je. Annick en Marc. emailadres : marcannick1932@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rianna Aasterud1 april 2010 om 06:37

    Hoi Suzanne!

    Ik woon met mijn man en kinderen sedert 1997 in Noorwegen, daarvoor heb ik ca. 10 jaar in Belgie gewoond. Ben dus al heel lang geen "nederlander" meer;)

    Mijn man is razend enthousiast over Belize, was het alleen aan hem denk ik dat hij morgen ging verhuizen;) maar aangezien de rest van het gezin ook een mening heeft hierover blijft het op dit moment nog even bij "fantaseren" over hoe het zou zijn, wonen en werken in Belize.

    Heel leuk om dan via jou een eerste indruk te krijgen!

    heel veel van wat je omschrijft als nadelen herken ik hier in noorwegen ook hoor! Wat jij "botlas" noemt heet hier "knott", wij hebben die vervelende beestjes in het koude noorwegen dus ook! Stof trouwens ook in de zomer(heel veel "gruis" weggetjes hier) en als het lente wordt heel veel nattigheid ivm alle sneeuw die moet smelten. Duurt wel even voor het hier droog is en niet meer modderig....

    Hoe zijn de mensen? Is het engels te verstaan voor iemand met een schoolopleiding engels en niet veel meer haha? Ik neem aan dat je er nog meer kunt krijgen dan alleen rijst met bonen? hoe verloopt het dagelijks leven, het dagelijkse "ritme"?

    Groetjes uit Noorwegen,
    Rianna Aasterud

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Suzanne. Wij, mijn vrouw en ikzelf, zijn van plan in januari 2015 voor langere tijd naar Belize te gaan. We hebben 7 jaar in Florida gewoond dus zijn gewend aan het klimaat. Hebben al vele pogingen gedaan en leuk onderkomen te vinden maar dat valt erg tegen. Vooral mijn vrouw zou het erg leuk vinden ergens te wonen waar ze zo u en dan Nederlands zou kunnen spreken. Als je kunt helpen en/of advies hebt graag. Alvast reuze bedankt.

    Hans en Tineke. (hbeverloo@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Suzanne,

    Mijn naam is Marinus Kelder en ik werk als redacteur/producer voor het Radio 5 programma Open Huis. Wij zenden dagelijks uit tussen 14.00-16.00 uur. Iedere dinsdag en donderdag proberen we iemand aan de telefoon te krijgen die naar het buitenland is vertrokken en daar nu woont/werkt. Mijn vraag is: woon/werk je nog steeds in Belize? en zou je het leuk vinden om daar telefonisch wat over te vertellen bij ons in de uitzending?

    Graag hoor ik of dit mogelijk is.

    Al vast hartelijk dank.

    Met vriendelijke groet,
    Marinus Kelder
    Redacteur/Producer
    Evangelische Omroep - NPO Radio 5
    T +31653413914

    BeantwoordenVerwijderen