maandag 31 augustus 2009

Terug in Belize...aan het werk

Zes weken in Europa zijn voorbij gevlogen. Bijgepraat met 17 broers en zussen(inclusief de schone soort), 22 neefjes en nichtjes, 2 paar ouders en meer dan 100 vrienden in 5 landen (Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg). Ben zeker 4 kilo aangekomen, heb 12 soorten bier gedronken in meer dan 20 kroegen, heb in minstens 30 restaurants gegeten en gewinkeld in nog veel meer winkels, alwaar ik zo’n slordige 120 kilo aan spullen gekocht heb, verdeeld over 5 koffers. Kortom: een supertijd maar nu ben ik een beetje moe.
Het is fijn om terug te zijn. Wel weer even wennen aan de hitte en het tijdverschil. Soleine heeft nergens last van, die is al weer begonnen met school. Ze zit nu in K-5, dat is het tweede jaar van Kindergarten ofwel groep 2. Ze was blij weer naar school te gaan (ik ook!) en erg blij haar vriendinnetjes weer terug te zien.
Michel is vanochtend met lood in zijn schoenen naar zijn projectkantoor gegaan, alwaar het eeuwigdurende gevecht weer begint om iets in de suikersector voor elkaar te krijgen. Ik ben een beetje aan computeren, mijn blog bijhouden, m’n inbox leegmaken en wat niet, een lui dagje...maar wel het allerlaatste luie dagje want morgen begint mijn nieuwe job!

Yeah, ik heb de perfecte consultancy opdracht gevonden. Wat ga ik doen? Een MTR voor UNDAF en de M&E voor de UNDP CPAP en AWP. Wat? Oké, even in gewone (niet Verenigde Naties-taal): ik doe een tussentijdse evaluatie van het ontwikkelingsprogramma dat door vier VN-organizaties in Belize wordt uitgevoerd. Daarnaast help ik met het meten in hoeverre de VN haar doelstellingen in Belize aan het bereiken is. Samen met de overheid hier willen ze voor 2011 een aantal doelen bereiken, bijvoorbeeld het verminderen van de armoede en het terugdringen van nieuwe gevallen van HIV/Aids. Hiervoor moet dus informatie verzameld, zowel kwantitatieve info, zoals het percentage HIV transmissies van moeder op kind, alsook kwalitatieve gegevens, bijvoorbeeld of microkrediet het werk en leven van arme vrouwen heeft verbeterd. Ik zal samenwerken met de ministeries en met organizaties als het Statistical Institute of Belize en NGOs die ontwikkelingswerk doen. Ik hoop veel nieuwe mensen te leren kennen. Het is een job voor vier maanden. En weet je het allerbeste: ik kan het vanuit huis doen en met flexibele uren. Helemaal top.

3 opmerkingen:

  1. Hi Belize gangers,

    hier een korte reactie want vandaag pas voor de eerste keer je blog bezocht en er staan zoveel leuke dingen in / op dat het teveel is om alles achter elkaar te lezen. Als je ooit hier zou komen Susanne dan krijg je hier het 13e soort bier. Het nationale bier is hier (Suriname) Parbo met een etiket dat op Amstel lijkt. Het bijzondere aan dit bier is dat het vooral in literflessen, djogo's, verkocht wordt. Trouwens ook het jou nog wel bekende Carib is hier overal te koop.
    Goed te lezen dat alles naar wens is en dat je met een nieuwe baan begint. Man en dochter de deur uit en jij kan je eigen gang gaan. Of Belmopan de kleinste hoofdstad is weet ik niet. Paramaribo is met plm. 350000 inwoners ook een groot dorp.
    Als Antoinette vanavond thuis komt zal ik deze site ook aan haar laten zien en dan kan zij later deze week ook reageren.
    Zaterdag 12/9 gaan wij nog 2 weken naar Nederland.
    Veel liefs, een dikke knuffel voor Soleine en een hartelijke groet aan Michel.
    Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Susanne, mooi blog! En tweetalig nog wel, petje af! Ikzelf schrijf toch echt veel minder op het NLse dan op het Engelse. Dan ook nog een fotosite - op onze volgende lokatie ga ik het anders doen!
    Ik stuur je de links per mail.
    Veel succes verder met het oppakken van jullie dagelijks leven. Groetjes, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo Suzanne,
    ik ben Lorin en ik zit bij juf Saskia in de klas, groep 6/7c. Ik hoorde dat juf Saskia bij jou in Belize is geweest in de vakantie. Ze vertelde dat ik iets kon zien op deze site. En nu kijk ik er even op met mijn moeder. Leuk hoor! Groetjes van Lorin

    BeantwoordenVerwijderen